נקודות עיון לשיעור בספר שופטים ט' מנהיגותו של אבימלך

בס"ד

  1. נסו למצוא מאפיינים מיוחדים של מנהיגותו לעומת שאר המנהיגים בספר שופטים.
  2. האם יש קשר בין צורת המנהיגות של אביו לבין צורת המנהיגות שלו?
  3. האם יש קשר בין החטאים שהיו בתקופתו (ששמו להם את בעל ברית לאלוהים)  לזה שהחליטו להמליך את אבימלך? (מלבד הכסף שהגיע מבית בעל ברית)
  4. ובכלל למה המליכו אותו מה היה חסר שראו בו האחד שימלא את החסר?
  5. מה הביאור במשל העצים של יותם ?
  6. מה רמז בזה שהזית התאנה והגפן  אמרו שהם לא רוצים למלוך  שעל זה אין מדבר בנמשל?
  7. כיצד התקיימה קללתו במהלך הדברים (וְאִם-אַיִן תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.(שופטים ט, טו))
  8.  מדוע הסכסוך בין בעלי שכם ואבימלך מוגדר כ"רוח רעה מאת ה'" שמשמע שזה מעשה בלתי נשלט, הרי לכאורה היו להם סיבות טובות למה לא לרצות אותו?
  9. מה היה הלקחים שאפשר ללמד מהסיפור?
  • תגובות
  • הפניות למאמר
  • אודות המאמר
11
  1. 18/04/2012 at 9:48מתי הורוביץ  תגובה

    תמצית השיעור שנמסר אתמול והתייחס לשתי השאלות הראשונות:

    • נסו למצוא מאפיינים מיוחדים של מנהיגותו לעומת שאר המנהיגים בספר שופטים.ת. אבימלך קיבל את מנהיגותו בזכות אביו ובעזרת אלימות ולא כשאר שופטים שהיו ראויים לכך.

      ולמעשה היה שנאוי על העם, עד כדי שכשמת כלל לא הוזכרה קבורה אלא "וַיִּרְאוּ אִישׁ יִשְׂרָאֵל, כִּי מֵת אֲבִימֶלֶךְ; וַיֵּלְכוּ, אִישׁ לִמְקֹמוֹ." וכן למעלה מכן: "וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ, וַיְקַלְלוּ אֶת אֲבִימֶלֶךְ.".

      ובזהירות נדרשת ניתן לומר יתרה מזו – שאבימלך עמד לעם לרועץ וכעונש על שזנו אחרי הבעלים.

      שהרי השופטים עמדו תמיד להושיע את ישראל ולדחות את עבודת האלילים ואילו בימיו כלל לא עזבו את עבודת האלילים, ואצלו אף לא נאמרה כלל שפיטה כי אם אצל השופטים אחריו.

    • האם יש קשר בין צורת המנהיגות של אביו לבין צורת המנהיגות שלו?

      ת. שניהם היו בעלי זרוע – שאביו הרג את אנשי פנואל ונתץ את מגדלם וכן הוא עשה כן למגדל שכם.

      ----

      שמואל מוזמן להרחיב ולהסביר...

       

הוספת תגובה

  1. סיכום פרשת אבימלך – האקדמיה למקרא

    […] לשאלות העיון, נסכם עתה את פרשת […]

תאריך 18/04/2012
קטגוריה המנהיגות בישראל, שופטים
מאת שמואל אייזנברג

שמואל איינברג

לכל המאמרים של הכותב

2012 © האקדמיה למקרא